Travel

Malta – 7 zile pe insula cavalerilor

Satul pescăresc Marsaxlokk

Sigur ai auzit și tu fraza aia : “Lumea este atât de mare încât ar fi păcat să mergi în vacanță de două ori în același loc!” Eu sunt ferm convinsă că persoana care a generat această eructație corticală nu a pus niciodată piciorul în Malta…altfel nu se explică!

O destinație cu mult soare, plaje, atracții istorice, viață de noapte și croaziere pe mare, arhipelagul maltez se bucură de o climă mediteraneană blândă, deci poate fi o destinație perfectă în orice anotimp. Din punctul meu de vedere, primăvara și toamna sunt momentele ideale pentru a vizita insula cavalerilor, din mai multe motive:
– mai puțini turiști, mai puțină înghesuială la obiectivele turistice 😁
– prețuri mult mai mici la cazare sau restaurante
– în funcție de perioadă, te poți bucura chiar și de apa mării ( în 2015, în a doua săptămână a lunii noiembrie, am putut face și baie în mare 🌊)

Am vizitat insula pe cont propriu de 2 ori : prima dată în noiembrie 2015 și apoi 2022, tot în noiembrie, alături de un grup tare fain dornic să descopere alături de noi comorile din micuța insulă.

Gașca călătoare din 2022 – Fort St. Angelo

În a doua zi a aventurii malteze ( în prima zi am ajuns seara târziu la hotel și nu ne-a rămas timp decât pentru o ieșire la cină) Gașca Călătoare vizitează capitala insulei – Valletta – iar prima oprire nu putea fi decât la una dintre cele mai populare atracţii turistice din Malta – St John’s Co-Cathedral – monument inclus în Inventarul Naţional al Proprietăţilor Culturale din Insulele Malteze.

Valetta 🇲🇹 și balcoanele ei colorate 😍

Catedrala Sf. Ioan din Valletta este considerată de arhitecți una dintre cele mai frumoase și importante construcții în stil baroc din Europa.

Exteriorul sever al Catedralei, construit imediat după încheierea Marelui asediu din 1565, amintește de un fort militar. Cele trei ceasuri aflate pe fațadă arată ora, ziua săptămânii și data.

În contrast total cu exteriorul, interiorul catedralei are pereții din piatră sculptată iar pe tavanul pictat şi în altarele laterale sunt redate scene din viaţa lui Ioan Botezătorul.

Podeaua de marmură este compusă din aproape 400 de pietre funerare ale cavalerilor Ordinului Sf. Ioan.

Fiecare este decorată cu blazonul şi epitaful defunctului. Cea mai veche piatră funerară datează din anul 1606. Soldaţii au continuat să fie îngropaţi în catedrală până în secolul al XIX-lea.

Catedrala găzduiește una dintre cele mai impresionante și celebre lucrări de artă din Europa. Pictorul italian Michelangelo Merisi da Caravaggio a pictat „Decapitarea Sfântului Ioan Botezătorul” în timpul șederii sale în Malta 1608. Este singura pictură care poartă semnătura artistului.

St. John’s Co-Cathedral – exterior
St. John’s Co-Cathedral

O luăm apoi la pas pe bulevardul principal al capitalei, străjuit de clădiri cu balcoane de lemn, micuțe și colorate, devenite deja o emblemă a acestui oraș. Admirăm din exterior clădirea parlamentului maltez și ne oprim apoi la Casa Rocca Piccola, o atracție cu adevărat unică în inima Vallettei.

Clădirea Parlamentului maltez

Casa Rocca Piccola este un palat din secolul al XVI-lea și actuala reședință a descendenților nobililor proprietari ai acelor vremuri. Palatul are peste 50 de camere splendide, majoritatea fiind deschise pentru vizionare!

Vizitarea acestei capodopere arhitecturale oferă o privire intrigantă în viața nobilimii malteze!

Construit în 1580, Palatul a fost una dintre primele case nobiliare din orașul Valletta și a fost inițial numită „Casa del Giardino”, deoarece a fost una dintre singurele case din Valletta căreia i s-a permis să aibă o grădină.

Camerele sale fastuoase dețin unele dintre cele mai exclusiviste piese de mobilier, argint și picturi păstrate în ultimii 400 de ani.

Deși palatul în sine este suficient pentru a lăsa turistul cu adevărat uimit, de departe cea mai misterioasă atracție pe care o are de oferit este rețeaua sa de tuneluri subterane care datează din cel de-al doilea război mondial.

Casa Rocca Piccola
Casa Rocca Piccola – gradina

Ne continuăm plimbarea către mare, trecând pe lângă Național War Museum ( pe care noi nu l-am vizitat dar, dacă tu ai mai mult timp la dispoziție, nu ar fi rău să îi acorzi o șansă) și ajungem la Siege Bell War Memorial – un monument ridicat în memoria victimelor din cel de-al doilea război mondial.

GaMa Travel Gang la Siege Bell War Memorial – Valletta

Între timp, a trecut bine de prânz iar stomacurile noastre dau semne de revoltă și ne decidem să încercăm unul dintre restaurantele cochete din Valletta Waterfront care ne-au încântat simțurile cu preparate tradiționale și din bucătăria mediteraneană. Supa din fructe de mare – alijota – a fost un deliciu pentru care merită să revenim în Valletta data viitoare când vom vizita Malta.

Valletta Waterfront
Spiritul Crăciunului 😍 – Valletta
GaMa Travel Gang – Valletta

După masă medicul recomandă minim 30 de minute de mișcare și cine suntem noi să ne împotrivim 😜. E drept că am fentat puțin întrucât, de la Valletta Waterfront am scurtat drumul către Upper Barakka Gardens folosind liftul care ne-a lăsat fix în minunatele grădini cu vedere asupra portului.

Liftul către Upper Barakka Gardens
Upper Barakka Gardens
Saluting battery

A treia zi din vacanța noastră am dedicat-o explorării insulei mai mici a arhipelagului maltez – Gozo. Și pentru asta a fost nevoie să luăm un bus local din Bugibba până în Cirkewwa – cel cu numărul 221 – iar de acolo ne-am îmbarcat pe ferry până în portul Mgarr de pe Gozo.

Pentru autobuz am achiziționat din aeroport un card Tallinja, valabil 7 zile pentru toate rutele de zi ( exceptând rutele speciale), atât în Malta cât și în Gozo. Prețul acestuia a fost 21€ și ne-a scăpat de grija transporturi în comun pe insulă.

Cardul pentru transport Tallinja

Prețul ferryboat Cirkewwa – Mgarr este 4, 65€ și se plătește la returul către Malta.

Gozo Channel ferry

Pentru că timpul nostru pe insulă era unul limitat, mai precis o singură zi, am decis să luăm autobuzul turistic Hop On-Hop Off pentru a putea acoperi cât mai multe atracții. Având în vedere că am fost 11 persoane am beneficiat de tariful redus pentru grup – 17€ în loc de 20€ cât era prețul întreg. Bus-ul turistic are două rute – blue & purple – pe care le poți folosi alternativ pe parcursul zilei, biletul fiind valabil pentru ambele. Din port noi am urcat mai întâi în autobuzul care urma ruta mov iar prima coborâre a fost în Victoria unde am vizitat Cittadella – cetatea care înconjoară orașul, veche de peste 7000 ani și construita în timpul fenicienilor și al romanilor. A fost reconstruită prin anii 1600 în timpul cavalerilor Ioaniți pentru a apăra orașul de cotropitori.

In interiorul cetății, chiar la intrare, ți se înfățișează Catedrala Adormirii Maicii Domnului iar strazile vechi te fac să simți că te-ai plimba pe undeva, în alte vremuri.

Autobuzul turistic în Gozo
Cittadella din Victoria – Catedrala Adormirii Maicii Domnului
Cittadella
Cittadella din Victoria

Urcăm din nou în bus-ul turistic care deservește ruta mov iar următoarea oprire este la aproximativ 4 km mai spre Nord, la Sanctuarul Ta’ Pinu, cunoscut pentru istoria, amplasarea şi minunile întâmplate aici.

Frumoasa biserică a fost proiectată de arhitectul maltez Andre Vassalo. Este singura biserică fără picturi pe interior unde pot fi admirate, în schimb, şase mari mozaicuri, 76 de vitralii colorate şi multe sculpturi. Turnul, aflat în imediata apropiere, are o înălţime de 61 de metri.

Autobuzul turistic face aici un popas de 15 minute, suficient pentru a admira sanctuarul și a face câteva fotografii.

Ta’ Pinu Sanctuary
Ta’ Pinu

În drumul nostru către Xlendi, unde intenționăm să coborâm pentru prânzul întârziat 🤪, trecem prin Dwejra Bay, locul unde se afla, până în 2017 când a fost dărâmată de valuri, faimoasa Azure Window . Acum nu mai este fereastra dar stâncile și valurile creează un peisaj minunat.

Xlendi este un micuț sat pescăresc transformat ulterior într-o adevărată stațiune, cu restaurante și hoteluri cochete. Ne-am decis să încercăm și noi preparatele de la Talija Bar Restaurant & Pizzeria și ne declarăm super mulțumiți, atât de mâncare cât și de amabilitatea și răbdarea personalului – ai idee cum este să iei comanda pentru 11 oameni, mai ales când unii nu înțeleg engleza și nu au nici o idee despre preparatele din meniu 😂?

Comandăm tradiționala supă de pește (alijota), pește la grătar, dar și fenek – preparatul tradițional maltez pe bază de iepure. O bunătate!!! Nota de plată nu a fost una piperată deși nu-mi amintesc acum exact cât am plătit.

Xlendi – Gozo
Talija Bar Restaurant & Pizzeria
Deliciosul fenek
Bun iepurele…dar mult 😜. Se rezolvă cu lămâie 😂

Când am plecat din Xlendi de inserase bine așa că nu mai conta în care bus ne-am fi urcat până în portul Mgarr, nu aveam să mai coborâm nicăieri până acolo. Drumul de întoarcere a trecut și prin Ramla Bay unde citisem că s-ar găsi faimoasele plaje cu nisip auriu din Gozo dar, fiind deja noapte, nu am putut vedea nimic de pe traseul autobuzului 😒. Poate data viitoare!

În articolul viitor îți voi povesti cum am petrecut a doua jumătate a vacanței noastre de o săptămână pe frumoasa insulă a cavalerilor. Rămâi prin preajmă iar dacă ști pe cineva căruia informațiile din acest articol i-ar fi de folos, ești liber să îl distribui 🤗.